Ohlasy ze Starého Města

05.10.2023

Program Zuřivec je za mě pěkně udělaný program s jasným zaměřením – pomoci v boji proti domácímu násilí. Lektorka Taťána nejdříve žáky seznámila s pojmy ohledně tématu a poté prezentovala samotný film Zuřivec.

Žáci s lektorkou diskutují o tématu, reagují na danou problematiku a zároveň se učí pojmům neformálním způsobem.

Film netradičně informuje o problému a skrývá mnohá tajemství k tématu. Žáci vzápětí hledají myšlenky schované ve filmu a snaží se za pomoci lektorky odhalit tajemství a východiska skrytá ve filmu.

Program netradičně seznamuje s povahou a důsledky domácího násilí a o tom, jak hledat pomoc, jak zvýšit povědomí a znalosti v oblasti násilí v rodině.

Za mě jednoznačně přínosný program pro školní skupiny.

Mgr. Vilimovský Kamil, výchovný poradce a metodik prevence


Projekt prim.prevence jsem mohla jako pozorovatel zažívat  v 6., 8. a 9.třídě. Viděla jsem reakce žáků před a po shlédnutí filmu "Zuřivec". Před filmem žáci měli nižší motivaci k debatě, sice spolupracovali, ale nebyly tak emotivně vtaženi do problematiky. Po shlédnutí filmu měli žáci velkou chuť k diskuzi. Ozývali se k diskuzi i ti žáci, kteří před shlédnutím filmu mlčeli a neměli potřebu mluvit. Hluboké dojmy z filmu byly patrné u většiny žáků. Potřeba o problematice diskutovat po shlédnutí filmu byla u žáků naprosto spontánní a možná v některých třídách by se na tuto diskuzi hodil i delší čas. Zajímavé bylo sledovat žáky přímo při pozorování děje "Zuřivce". Někteří žáci byli dějem naprosto fascinováni a od filmu "neodtrhli" oči. Jiní žáci se dramatickým scénám filmu smáli. Překvapilo mně, že žáci po shlédnutí filmu byli schopni si vzpomenout na drobné detaily, které filmem jen "problikly". 

Co sdělit závěrem? Hodnotím jako velmi přínosné žáky ve škole s touto problematikou seznamovat. Jednak proto, aby nebyli lhostejní k probíhajícímu násilí v blízkém okolí a také proto, aby přijali fakt, že útočník není "zrůda", ale někdo, na kom se kdysi dávno velmi pravděpodobně dopouštěl někdo násilí, a že léčbou se může "opravit". 

Tento projekt si v každém případě zaslouží velkou pozornost a podporu v jeho realizaci.

Ing. Tesarčíková Ivana, zástupkyně ředitele školy


K programu bych řekla vlastně všechno co uvedla moje kolegyně Ivana Tesarčíková, co bych možná dodala, že mě velice překvapilo jaké bylo ticho a jak byly děti soustředěné při sledování filmu. Programu jsem se účastnila s 5. a 7. třídou. 

Mgr. Hložková Jana, zástupkyně ředitele školy


Jsme rádi, že právě naše škola i v této oblasti se stává jakýmsi průkopníkem, a že dnes již naši žáci ví, že NÁSILÍ JE MOŽNÉ ZASTAVIT a že když se bude dít něco co není v pořádku, že nebudou mlčet a budou hledat pomoc. Projekt programu primární prevence k tématu domácího násilí, hodnotím jako značný přínos pro školu a naše žáky, a to především díky pečlivé přípravě a díky citlivé a empatické práci nejen s třídními kolektivy, ale i s týmem pedagogů, kteří projevili o informace o tomto programu zájem. Plánujeme v tomto školním roce pokračovat dál, tj. realizací další částí projektu "Všude dobře, doma nejlíp?". 

Celý program byl zodpovědně připraven a velice profesionálně zrealizován.

Mgr. Mazurová Barbora, ředitelka školy


Statistické údaje získané realizací částí projektu (1.- 3. krok) na 

ZŠ a MŠ Staré Město 2.- 4.10.2023

Celkem se programu účastnilo 78 žáků od 5. do 9.tř. 

Úvodního školení pro pedagogy se zůčastnilo - 22 členů pedagogického týmu (pedagogové, asistenti pedagogů, vychovatele z Družiny)

55 % pedagogů se vyslovuje, že nemá problém téma násilí s žáky otevírat. 45% si vůbec není jistá, zda s tímto tématem může s žáky pracovat. Dalších 5% nechce toto téma s žáky otevírat vůbec a zbylých 5% nemá problém, ale chce se dozvědět více o možnostech, správných cestách ...

85% sděluje, že toto téma je nutné s žáky otevírat a 40% souhlasí, že je nutné se k tématu dovzdělat a získat tím potřebné kompetence.

Další statistické údaje vložíme až po 4. kroku realizace projektu, který na ZŠ a MŠ Staré Město bude probíhat v květnu 2024.